Sposoby na koncentrację

Sposoby na koncentrację

Tracisz czas w pracy, ponieważ wszystko cię dekoncentruje? Masz wrażenie, że nie jesteś w stanie wyrobić się ze swoimi obowiązkami, obojętnie jak byłyby one trudne? To sygnały, że musisz coś zmienić.

Po pierwsze… Dobrze zarządzaj własną przestrzenią. Chaos na biurku wyprowadza z równowagi, wprowadza zniecierpliwienie i utrudnia zorganizowaną, wydajną pracę. Zerknij na rzeczy, które masz w zasięgu wzroku i pozostaw na biurku tylko te, które rzeczywiście potrzebujesz. Wszystko powinno być blisko ciebie, tak byś mógł sprawnie z nich korzystać.

Po drugie… Zostaw w spokoju portale społecznościowe. Kiedy masz coś ważnego do wykonania, to nic tak nie odwraca uwagi jak „zabijacze czasu” w postaci wszelkich popularnych stron internetowych. To na nich spędzamy przerażająco długą ilość czasu, ponieważ zawsze znajdzie się coś ciekawego co moglibyśmy obejrzeć lub przeczytać. Jeśli nauczymy się minimalizować czas przeglądania ich w czasie pracy, to  znacznie wzrośnie nasza jakość i wydajność.

Po trzecie… Naucz się odmawiać przez telefon. Nie wszystkie rozmowy telefoniczne należy prowadzić właśnie wtedy, gdy ktoś do nas dzwoni. Jeśli jesteś zajęty i potrzebujesz pełnej koncentracji, to powiedz swojemu rozmówcy, że oddzwonisz później. Grzecznie, ale stanowczo.

Po czwarte… Jeśli pracujesz w domu, to ustal stałe i niezmienne zasady, które będą obowiązywały domowników. Np. jeśli ktoś puka do drzwi, to w godzinach swojej pracy ty ich nie otwierasz i przez ten czas można kontaktować się z tobą tylko w przypadku poważnych powodów.

Po piąte… W zależności od tego jakiego typu jesteś człowiekiem, słuchaj muzyki w trakcie pracy lub zupełnie z tego zrezygnuj. Jeśli jakiekolwiek dźwięki powodują, że nie jesteś w stanie się skoncentrować, to dbaj o to, by w swoim najbliższym otoczeniu nikt nie miał włączonej muzyki. Natomiast jeśli muzyka cię relaksuje to pomagaj sobie przyjemnymi, odprężającymi dźwiękami. Zasypiasz? Pobudź się czymś energetycznym.

Po szóste… Zjedz śniadanie! Tak, to nie żart. Pierwszy posiłek doskonale wpływa na pamięć krótkotrwałą, także wartościowe posiłki na dłuższą metę mogą okazać się nieocenione. Nie tylko dla naszego zdrowia, ale nawet dla jakości pracy.

Po siódme… Jeśli kochasz słodycze, to przede wszystkim jedz w pracy ciemną czekoladę. Kilka kostek sprawi, że zawarta w nich pirazyna skróci czas twoich reakcji i usprawni koncentrację. Tylki nie przesadź, kilka kostek naprawdę wystarczy!

Po ósme… Pijmy dużą ilość wody. Podobnie do czekolady również usprawnia procesy myślowe. Często brak odpowiedniej ilości wody nasz organizm sygnalizuje poprzez ból głowy i ogólne osłabienie. Pijmy wodę, będzie lepiej!

Po dziewiąte… Co godzinę wstań od biurka i porozciągaj się chociaż przez chwilę – mogą to być skłony lub przysiady. Twój organizm bardzo tego potrzebuje. Nie tylko ciało, ale i umysł woła o chwilę zbawiennego dla zdrowia wysiłku.

Po dziesiąte… Postaw sobie cel. W momencie, kiedy masz dużo obowiązków i trudno znaleźć ci już siły, zrób chwilę przerwy, a następnie wyznacz sobie konkretny cel do zrealizowania na dziś. Jeśli znajdziesz punkt, do którego będziesz dążyć, to łatwiej ci będzie się zmobilizować i jednocześnie utrzymać koncentrację.