Zasady networkingu

Zasady networkingu

Nerworking jest jednym z najważniejszych narzędzi pomagających przedsiębiorcy odnieść sukces. W szybkich i wymagających czasach szukanie kontaktów nie jest tak trudne, jak utrzymywanie ich.

Poznawanie ludzi, którzy mogą pomóc w rozwoju kariery, nie jest jedynie opcją dla towarzyskich i otwartych osób. Kontakty efektywne wymagają budowania silnych i stabilnych relacji. Trzeba być nastawionym na słuchanie i obserwację, a nie ciągły monolog. Najlepsze oferty pracy rzadko kiedy są ogłaszane publicznie, dlatego znajomość kogoś z danej firmy zapewnia przepływ istotnych informacji. W późniejszych etapach znajoma twarz podczas rekrutacji doda pewności siebie i rozluźni. Nawet mając już atrakcyjne zatrudnienie warto zostać aktywnym na rynku, ciągle poszukując nowych, inspirujących i ciekawych wyzwań.

Z networkingu trzeba korzystać umiejętnie, dlatego przygotowaliśmy kilka rad dla początkujących, które ułatwią wcielenie w życie idei efektywnych kontaktów.

Pytaj

Zadawanie pytań to najskuteczniejsza i najlepsza droga na to, by stworzyć możliwość drugiej osobie na otworzenie się. Rozpoczęcie konwersacji od grzecznego zwrotu, z pytaniem o możliwość dołączenia, daje pozostałym osobom poczucie szacunku i zainteresowania, ale także świadomości i pewności siebie nowej osoby. Dzięki zadawaniu pytań można poznać także preferencje biznesowe oraz stworzyć szansę na ewentualną możliwość współpracy. Po miłej, ale nie do końca owocnej rozmowie, można zapytać czy nowo poznana osoba zna kogoś, kto jest zainteresowany twoją branżą lub może chcieć nawiązać kontakt.

Łącz

Nawiązując do pytań o osoby zainteresowane twoją branżą, gdy dany rozmówca mija się z twoimi oczekiwaniami, warto samemu wychodzić z taką inicjatywą. Spróbuj zapamiętywać czym zajmują się konkretne osoby i zbliż się nie tylko do tych o podobnych zainteresowaniach. Dzięki temu działaniu możesz zyskać sprzymierzeńców z kompletnie innych branży, którzy będą chcieli odwdzięczyć się tym samym. To bardzo cenna wartość. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to opcja tylko dla osób z wyjątkowo rozwiniętą podzielnością uwagi, ponieważ innym łatwo zapomnieć o własnym celu. Praca na czyjeś konto nie może być najważniejsza.

Dbaj o jakość

Powszechnie wiadomo, że ważniejsza od ilości jest jakość. Ma to odniesienie do wielu sytuacji, gdzie istotne jest wypracowanie tzw. złotego środka. Mowa tutaj o skupieniu się na konkretnej liczbie osób i rozdaniu kilku wizytówek, ale także znalezieniu odpowiedniej ilości czasu, który poświęci się danej osobie. To ważne, żeby nie przylgnąć do kogoś na cały wieczór, ale też nie dać mu tylko chwili na powierzchowne poznanie. Pod koniec dnia nie jest najważniejsze z iloma osobami odbyło się rozmowę, ale ile z nich to potencjalne kontakty efektywne.

Wyznacz cel

Idąc na event networkingowy musisz dokładnie wiedzieć po co to robisz. Zastanów się z jakimi ludźmi chcesz współpracować, do kogo może trafić twoja oferta czy kogo może zainteresować twoja osoba. Ogranicz swój krąg potencjalnych kontaktów, dzięki czemu będziesz lepiej przygotowany. Nie warto biegać między wszystkimi grupami osób, poświęcając im małą chwilę, ponieważ nic się tym nie wnosi, oprócz chwilowego chaosu. Wciskanie wszystkim napotkanym osobom wizytówek także jest źle widziane.

Bądź grzeczny

Kultura osobista i takt to droga do większości serc, ale networking opiera się także na szacunku i umiejętności współpracy. Pamiętaj o zaczynaniu rozmów od przywitania, najlepiej uścisku dłoni, który będzie równoczesny z kontaktem wzrokowym. Ważne jest także traktowanie wszystkich rozmówców równo, najlepiej tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. Wielkim nietaktem jest gwałtowne przerwanie dyskusji, ponieważ w pobliżu pojawiła się wyżej postawiona osoba. Wszystko trzeba robić z umiarem i wdziękiem.

Dawaj i bierz

Networking jest obustronną wymianą, dlatego ważne, żeby nie oczekiwać zbyt wielu profitów, samemu dając z siebie niezbędne minimum. Nie ma czegoś takiego jak darmowy lunch, przyjacielskie poparcie czy bezinteresowna pomoc. To trochę brutalne, ale odwdzięczając się za dany gest można liczyć na kontynuację biznesowej znajomości. Trzeba być interesownym, ale robić to grzecznie i subtelnie.