Typy pracowników

Typy pracowników

Dzięki umiejętności przydzielenia swojego pracownika do konkretnej grupy typów pracowników, pracodawca zdobywa nieopisaną wiedzę na temat tego, jak z nim najlepiej postępować. Wszyscy jesteśmy inni, wyjątkowi, ale podstawowe zachowania w pracy kategoryzują nas w określony sposób.

Podział pracowników na grupy nie ma na celu stłamsić wielowymiarowość charakterów czy odmienność podejścia do życia ogółu ludzi. To pomocna ściąga dla pracodawców, którzy chcą zarządzać swoimi podwładnymi w najlepszy możliwy sposób. Eksperci prowadzą badania, zadają pytania i robią multum ankiet, a wszystko po to, by stworzyć dokładny spis typów pracowników. Im więcej badań, tym więcej odmiennych zdań i podejść. Wybraliśmy najciekawsze, a wszystko, by wspierać kontakty międzyludzkie we wszystkich przedsiębiorstwach.

9 typów pracowników, według Jamesa Sale

Filozof – to osoba, której miejsce pracy musi być dobrze zorganizowane, zarówno poprzez jasne i zrozumiałe polecenia zadań, poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, jak i konkretne spotkania informacyjne; lubi przewidywalność i brak odstęp od norm, a także stałą i kompetentną komunikację; to oddany pracownik, chociaż wymagający sporo uwagi

Przyjaciel – musi czuć przynależność do grupy współpracowników, co daje mu dodatkowa motywację do pracy; lubi pomagać innym, a wręcz sprawia wrażenie osoby, której bardziej zależy na pielęgnowaniu znajomości niż wykonywaniu obowiązków pracowniczych; firma, której jest oddany musi mieć konkretne idee i solidne wartości; dodatkowo ceni sobie liczenie się z jego zdaniem i opiniami na najróżniejsze tematy

Gwiazda – osobowość łaknąca uwagi, uznania i zauważenia; ważny jest dla niego przejrzysty układ w hierarchii firmy, ponieważ świadomość obowiązków pozwala mu realizować się w pracy, gdzie chce stale wspinać się po szczeblach kariery; pracodawca powinien pokazać takiemu pracownikowi, że ceni jego wysiłek i wkład w rozwój firmy

Prezes – taki pracownik to naturalny lider z wysoko rozwiniętymi cechami przywódczymi, dlatego potrzebuje poczucia władzy, wpływów i należytej odpowiedzialności; to typ, który chce być autorytetem, mieć wpływ na rolę innych w firmie i czuć, że o czymś decyduje; przydatność jego zaangażowana w życie firmy i pracowników jest zależna od wysokości piastowanego stanowiska, ale trzeba dbać o jego szanse rozwoju, ponieważ szybko może paść ofiarą wypalenia zawodowego

Budowniczy – do miejsca pracy przyciąga go dobry zarobek, który oznacza podwyższenie standardu życia, wyższą pozycję w społeczeństwie i samozadowolenie; potrzebuje jasnej ścieżki kariery i możliwości wypełniania powierzonych celów, najlepiej poprzez rywalizację i konkursy; przywiązanie do miejsca pracy zdobywa dzięki nagrodom i poczuciu bycia potrzebnym i docenianym

Ekspert – pracownik, który potrzebuje ciągłego rozwoju, nauki i zdobywania wiedzy; miejsce pracy jest dla niego szansą na zdobycie nowych umiejętności, pokonywanie barier i możliwością stałego dokształcania; ten typ potrzebuje szkoleń i kontaktu z ludźmi, którzy mogą go czegoś nauczyć; w kolejnych etapach pracy dobrym pomysłem jest powierzenie mu ludzi, których sam będzie szkolił, dzieląc się wiedzą i zdobytym doświadczeniem

Twórca – to osoba kreatywna i wyróżniająca się inwencją; w pracy lubi robić nowe rzeczy, tworzyć niekonwencjonalne rozwiązania i szukać odkrywczych metod, ale potrafi szybko się nudzić; powinno dostarczać się mu wyzwań i wyznaczać zadania pobudzające kreatywność, zaburzające monotonie oraz uderzające w maksymalną ilość bodźców; świetnie sprawdzi się w grupowych projektach, które wymagają wymiany poglądów, nietuzinkowego myślenia i szukania nieoczekiwanego

Wolny duch – potrzebuje wolności, brzmi banalnie, ale to osoby bardzo niezależne, szukające swojego kawałka świata, który będzie oderwany od innych i autonomiczny; osobowość cechująca się własnym zdaniem, indywidualnym podejściem i postawą, która predysponuje do decyzyjnych stanowisk; ceni zrozumienie w podejściu do pracy, elastyczną pracę i możliwość podążania własną drogą; trzymanie go w ścisłych ryzach może okazać się krzywdzące dla obu stron, ale z odrobiną wolności jest cennym dodatkiem do organizmu firmy

Poszukiwacz – w pracy potrzebuje jasno sformułowanego celu, do którego będzie mógł dążyć poprzez badania i poszukiwania; w pracy potrzebuje kontaktu z innymi, troszczy się o nich i pomaga, ale oczekuje tego samego; potrzebuje uznania i szczerych pochwał, a najlepiej czuje się na odpowiedzialnych i typowo zadaniowych stanowiskach

Typy pracowników a zaangażowanie, według Harvard Business Review

Kierowca Formuły 1 – pracownik niemal idealny, ponieważ angażuje się w każde zadanie maksymalnie, dając z siebie wszystko i czerpiąc z tego radość i satysfakcję; przez duże natężenie szybko może wypalić się zawodowo

Tyczkarz – mocno angażuje się w powierzone zadanie, ale robi to etapowo i z przerwami, dlatego wymaga częstych zmian i pracy nad różnymi projektami, które pozwolą korzystać z jego szybkiego i czasowo jednokierunkowego zaangażowania

Długodystansowiec – potrafi oddać się pracy, ale robi to z umiarkowanym entuzjazmem i zapałem, dlatego warto dawać mu wiele zadań, ciągle podtrzymując zainteresowanie

Przeciętniacy – rzadko i słabo się angażują, ale także zarażają swoim podejściem współpracowników, co oznacza, że praca raczej nie przynosi im oczekiwanej radości i zmiana podejścia może być niemożliwa

To może Cię zainteresować: