RODO – unijne rozporządzenie o ochronie danych

RODO – unijne rozporządzenie o ochronie danych

Podziel się z innymi

Już niebawem firmy będą musiały stosować unijne rozporządzenie o ochronie danych, które zwie się RODO. Zmiany te zbliżają się wielkimi krokami. Którzy przedsiębiorcy są na nie gotowi? Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów?

 

RODO szykuje wielkie zmiany

Zmiany, jakie wchodzą w życie w związku z przepisami RODO, wskazują na to, że firmy muszą przede wszystkim ustalić, czy mają już zgodę klientów, kandydatów do pracy, a także pracowników, na przetwarzanie ich danych osobowych w celach marketingowych, czy rekrutacyjnych. Komunikat ten musi być odpowiednio sformułowany. Chodzi tu o to, aby był prosty i zrozumiały dla odbiorcy. Do zmian tych należeć ma konieczność opracowania nowych klauzuli informacyjnych dla klientów, pracowników i kandydatów do pracy. Klauzule te mają dotyczyć przetwarzania ich danych osobowych. Ponadto przedsiębiorcy będą musieli sprawdzić, czy posiadają aktualną umowę na przetwarzanie tych danych przez podmioty zewnętrzne. Firmy muszą również stworzyć rejestr czynności przetwarzania zawierający szereg istotnych informacji, między innymi: imię i nazwisko, cele przetwarzania, opis kategorii osób, których dane dotyczą, czy kategorie odbiorców, którym dane osobowe zostały ujawnione. To jeszcze nie wszystko. Obowiązkiem firm jest również stworzenie rejestru naruszeń. Znaleźć w nim powinny się informacje dotyczące charakteru naruszenia ochrony danych osobowych, a także kategorie i przybliżona liczba osób, których dane zostały naruszone – oczywiście o ile jest to możliwe.

 

Co grozi za niedostosowanie się do nowych przepisów?

RODO niestety przewiduje bardzo wysokie kary za nieprzestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Mowa tu o kwotach sięgających nawet do 20 mln euro. Oczywiście można ich uniknąć. Wystarczy tylko sprawdzić, a następnie zaktualizować dokumenty dotyczące przetwarzania danych osobowych. Prędzej czy później każdy przedsiębiorca będzie musiał się z tym zmierzyć. Lepiej zabrać się za to już teraz, gdyż czas na to firmy mają do 25 maja tego roku.

Oceń artykuł

Podziel się z innymi

To może Cię zainteresować: